Ve světě sneakers a streetwearu neexistuje větší fenomén, než červené box logo značky Supreme. Malý lokální skateshop z New Yorku se za třicet let své existence stal celosvětovým kulturním fenoménem, ve kterém dodnes jezdí skaters po celém světě, stejně jako je jejich logo běžným jevem na přehlídkách pařížského fashion weeku. Jak se z malé skateboardingové značky stala ikon celého odvětví? Vše najdete v tomto detailním profilu na našem blogu.
New York, Manhattan, skateboarding, Kids
V dubnu 1994 založil James Jebbia značku Supreme. Tehdy se vůbec nejednalo o značku oblečení, ale lokální skateshop na Lafayette Street na Manhattanu v New Yorku. Byl to typický skateshop z první poloviny 90. let, který více než cokoliv jiného znamenal místo, kde se potkávala místní omladina, která po škole nemá co dělat. Teenagers po škole skejtovali v okolí obchodu a pak se zde setkávali a koukali na skejtová videa na VHSkách. Tehdejší vibe výborně popisuje film Kids režírovaný Larrym Clarkem z roku 1995, který ukazuje život teenagers, jejichž volný čas je vyplněný skateboardingem, prvním zkoušením drog, alkoholu a sexu. Spousta (ne)herců v tomto filmu jsou právě návštěvníci prvního Supreme store.
Nabídka obchodu Supreme nebyla z počátku vůbec založená na vlastní značce. Jednalo se o klasický skateshop, který nabízel populární skateboardingové značky z první poloviny 90. let. Zoo York byla byla newyorská klasika, Spitfire byl v každém core skateshopu, Shorty's byl dalším klíčovým brandem tehdejší scény a chybět nemohla ani totální klasika v podobě Thrasher magazínu.
Tokyo, první hype a box logo
Postupem času začal James Jebbia přidávat i vlastní Supreme “merch” do nabídky svého obchodu. Dropy nových Supreme triček byly vždy velmi random a vždy velmi limitované. James neměl tehdy úplně velkou ambici hrát si na limitovanou a exkluzivní značku. Prostě jen neměl peníze na to, aby mohl vyrobit více než 50 triček, což bylo standardní množství, které vždy nechal vyrobit a které se během pár dní okamžitě rozprodalo. Opravdový první hype však Supreme zažívá až s otevřením prvního obchodu mimo USA. V roce 1996 otevírá Supreme první z několika svých obchodů v Japonsku. Konkrétně v Tokyu ve čtvrti Daikanyama. Jebbia se chtěl záměrně vyhnout streetwearovým distriktům, kde měli své obchody BAPE a další značky a chtěl oslovit víc movitější zákazníky. V prvním obchodě v Japonsku zároveň stanovil novou tradici - pro každý store opening mít vždy v nabídce exkluzivní Box Logo tee. A japonský trh ukázal značce Supreme, jak dokáže hype vyskočit, když je nabídka zboží limitovaná a nedostupná.
První úspěšná kolaborace s Nike
Celosvětový hype značky Supreme však reálně nastává až s nástupem nového milénia. Do té doby byl zákazník Supreme spíš lokální skejťák, nebo velmi niche klientela, který v Supreme viděla něco nadčasového a něco, co teprve vybouchne. První zásadní výbuch, který dostal Supreme do celého světa, bylo kolabo s Nike v roce 2002. Spolupráce s největším globálním hráčem na trhu sportswearu otevřel Supreme všechny dveře a zajistil celosvětovou publicitu. A to i přesto, že si značka Supreme zachovala svou původní tvář a core DNA a pro svou první spolupráci s Nike si vybrala siluetu tenisku Nike SB Dunk Low. Více než 20 let dlouhá spolupráce s Nike je lemovaná ikonickými teniskami, které by vydaly na samostatný článek (ano, můžeš se na něj také těšit).
The North Face, Louis Vuitton a další spolupráce
Kolabo Supreme a Nike prokoplo dveře, za kterými stály další celosvětové značky oblečení a tenisek, které najednou chtěly se Supreme spolupracovat. Bylo to logické. Supreme dodávalo autenticitu pouliční značky, kterou milují teengers i starší zákazníci. Nic nebylo víc cool a street než Supreme. Jako další toho využila značka The North Face, která se Supreme od roku 2007 začala vydávat až dvě kolekce do roka. Tou nejúspěšnější byl drop z roku 2014, který obsahoval zcela ikonickou Supreme x The North Face Expedition Jacket s allover printem mapy celého světa.
Nejvýraznějším kolabem v historii Supreme, byla pak spolupráce s Louis Vuitton, která navždy zbořila jakékoliv hranice mezi streetwearem a high fashion. Ikonické červené box logo se stalo ještě známějším, modelové na Paris Fashion Weeku nosili skateboardy v kufrech za tisíce EUR a fenomén značky Surpreme dosáhl pomyslného vrcholu.
Nutno ovšem uznat, že značka zůstávala po celou dobu extrémně autentická. Kromě toho, že dělala obří kolaba s obřími brandy, dělala ve stejnou dobu pravidelné kolekce s core značkami jako Timberland, Thrasher, Dr. Martens, CDG a dalšími. A svůj prodejní model měla nastavený na pravidelné čtvrteční dropy, které se odehrávaly především offlline před jejich obchody, který bylo po roce 2012 deset po celém světě. Už od začátku týdne pak začali fanoušci značky Supreme a později hlavně i reselleři kempovat na aktuální drop, aby si mohli od každého itemu koupit jeden kus.
Tyler, the Creator, Kate Moss, Kermit a další celebrity
Hype okolo Supreme logicky rostl i díky tomu, že i světové celebrity podlehly logu Supreme. A z mnoha důvodů, nejen kvůli tomu, že to bylo cool. Jedním z velkých signifikantních momentů historie značky Supreme je videoklip na skladbu Yonkers od Tyler, the Creatora. Ten má na sobě v klipu klasickou pětipanelku s logem Supreme, která se okamžitě stala absolutním bestsellerem a kšiltovka, která v obchodě stála 20 dolarů, se začala přeprodávat za částku 100 dolarů a víc. Dalším typickým Supreme momentem byl každoroční drop tzv. photo tees - triček, které na sobě měli fotku zajímavé celebrity v Supreme box logo tričku. Na Supreme triku tak byli např. Mike Tyson, Kate Moss, Andre3000, nebo Kermit. Většina těchto triček patří mezi nejvíc ceněné Supreme tees vůbec.
VF Corporation a Luxottica
Posledních několik let se fenomén jménem Supreme ustálil. Nutno uznat, že na velmi vysokém levelu. Okolo nezávislého businessu, za kterým od začátku stál James Jabbia, začalo kroužit víc a víc zájemců, kteří si chtěli z úspěchu koláče jménem Supreme něco ukousnout a tak nebylo velkým překvapením, když v roce 2020 akvírovala VF Corporation značku Supreme. A dávalo to smysl. Pod VF totiž tehdy patřily značky Vans, The North Face, Timberland a Dickies, se kterými Supreme pravidelně kolaborovalo a VF mohlo kromě financí a výrobního zázemí poskytnout také všechny zdroje pro ještě větší expanzi, především pak do Asie. Celá transakce vyšla VF Corporation na 2,1 miliardy dolarů.
V roce 2024, teprve před pár týdny, pak přišla z čista jasna zpráva o tom, že Supreme kupuje nadnárodní společnost Luxottica, která vyrábí především sluneční brýle. A opět to nebylo zas až tak překvapivé. Obchodní výsledky VF Corporation totiž nebyly úplně nejlepší, dolu je táhy především prodeje Vans a The North Face a proto bylo nejednodušší zbavit se za dobré peníze Supreme. I přesto dopadla celá transakce pro VF mínusem, protože Luxottica koupila Supreme za 1,5 miliardy dolarů.
Ať už bude budoucnost Supreme jakákoliv, jedno je jisté: značka bude i nadále ovlivňovat a inspirovat generace mladých lidí po celém světě. Supreme se stalo více než jen značkou – je to kulturní fenomén, který změnil způsob, jakým vnímáme streetwear, skateboarding a módu jako celek. Každý nový drop, každá nová kolaborace a každý nový obchod je dalším krokem v nekonečné evoluci této jedinečné značky.